~Asmaul Husna~

asmaul husna Pictures, Images and Photos

Tuesday, February 2, 2010

Mewujudkan Kebahagiaan keluarga melalui penghayatan Asmaul Husna (7)


KEAMANAN RUMAHTANGGA AKAN TERWUJUD DENGAN WANITA YANG BERIMAN KEPADA ALLAH

Wanita yang dihormati,

Cabaran rumahtangga hari ini sangat hebat. Suasana kehidupan yang sudah lari daripada landasan Islam, Iman dan Ihsan telah menyebabkan keadaan rumahtangga yang tidak aman dan serting berlaku pergaduhan sehingga membawa kepada perceraian. Begitu juga cabaran membesarkan anak-anak dengan suasana kemungkaran yang berleluasa dan mengakibatkan kehidupan yang tidak aman. Beberapa tips untuk mewujudkan keamanan rumahtangga ialah:

1) Meningkatkan keimanan kepada Allah.

Sesungguhnya keamanan itu adalah milik Allah Ya Mu’min Yang Maha Mengamankan. Hanya dengan menguatkan hubungan dengan Allah dengan menyakini Allah lah satu-satunya Ilah yang selayaknya disembah dan tidak ada Ilah lain selain daripada Allah s.w.t, hati akan menjadi tenang dan hidup akan bahagia. Hati yang beriman akan menjadikan seluruh solat, ibadah, hidup dan mati hanya untuk Allah semata-mata dan bukan untuk kepentingan diri. Hati yang beriman juga akan meyakini akan kewujudanNya, meyakini sifat-sifatNya yang Maha Hebat, menyedari semua makhluq di dunia ini dibawah pengawasanNya serta meyakini akan hari perhitungan dan pembalasan dan meyakini bahawa Dial ah Raja dan Pemilik alam serta seluruh isinya.

2) Sentiasa menjaga batas-batas hokum yang ditetapkan oleh Allah Ya Hakam yang Maha Menghukum.

Kekeliruan dan kekusutan rumahtangga hari ini berlaku ketika suami dan isteri sudah lari daripada tanggungjawab masing-masing. Keadaan hidup yang menuntut kita mencari material bagi menyara kehidupan menyebabkan banyak tanggungjawab terabai. Suami yang begitu banyak menghabiskan masa diluar rumah menyebabkan isteri dan anak-anak terabai perasaan dan pendidikannya. Begitu juga isteri yang ramai bekerja hari ini yang kadang kala lebih sibuk daripada suami seringkali terpaksa mengabaikan proses pembesaran dan pendidikan anak-anak serta tanggungjawab kepada suami. Allah mengingatkan manusia bahawa kehidupan dunia yang terlalu sedikit berbanding dengan kesenangan di akhirat supaya manusia jangan lalai dan mudah tertipu. Firman Allah:


Kepenatan bekerja seringkali menjadikan kita tidak bertenaga untuk melayan suami kerana yang tinggal hanyalah sisa-sisa masa yang sudah tidak berkualiti lagi.Pergaulan yang bebas di tempat kerja juga tanpa batas-batas Islam telah membuka ruang kepada syaitan menggoda suami dan isteri untuk berlaku curang.

Oleh itu wanita sekalian, fikirkan dan renungkan adakah kehidupan kita hari ini mampu mewujudkan keluarga bahagia dan aman. Marilah sama-sama kita renungkan cara hidup yang sebenarnya yang harus kita lalui agar sentiasa mendapat rahmat Allah Ya Rahman Ya Rahim. Galilah kehidupan para isteri-isteri nabi dan itulah contoh tauladan yang terbaik.

“Ya Allah Ya Mu’min Yang Maha Mengamankan, kurniailah keamanan buat keluargaku agar dengan keamanan ini kami mampu untuk mengabdikan diri kepadaMu dengan sebenar-benar pengabdian.”

No comments: