~Asmaul Husna~

asmaul husna Pictures, Images and Photos

Thursday, January 21, 2010

Mewujudkan Kebahagiaan keluarga melalui penghayatan Asmaul Husna (6)


SENTIASA MENJADI PELINDUNG DAN PEMELIHARA KEPADA KELUARGA AGAR TIDAK MENDAPAT MURKA ALLAH

Wanita yang dikasihi,
Keadaan kehidupan yang begitu mencabar memerlukan wanita yang mampu menjadi pelindung dan pemelihara kepada kesejahteraan keluarga daripada mendapat murka Allah. Anak-anak tidak boleh dibiarkan melakukan apa yang mereka suka tanpa batasan. Allah mengingatkan bahawa anak-anak adalah ujian. Firman Allah s.w.t:

Seringkali pujuk rayu anak-anak untuk melakukan perkara yang bercanggah dengan Islam seperti menampakkan kecantikan diri dan tidak mahu menutup aurat, ingin keluar dengan kawan-kawan lelaki, ingin bermain internet tanpa had, ingin membaca majalah-majalah yang melalaikan atau seumpamanya. Sesungguhnya perbuatan ini akan membawa anak-anak kea rah kemungkaran yang lebih besar, dan setiap larangan Allah sudah tentu mempunyai kebaikan kepada manusia dan sudah tentu untuk melindungi manusia itu sendiri daripada bahaya dan bencana. Wanita yang menjadi pelindung dan pemelihara keluarga merupakan wanita yang mempunyai cirri-ciri berikut:
1) Tegas
Wanita yang tegas dalam menegakkan prinsip kebenaran mampu melindungi keluarga daripada bahaya dan bencana. Sifat yang tegas dengan diiringi dengan cara yang lembut mampu membuatkan hati anak-anak untuk mengikut nasihat. Namun cara yang keras akan membuatkan mereka lari. Firman Allah s.w.t.:



2) Berani, cekal dan kuat semangat
Keberanian dalam menghadapi risiko apabila cuba berpegang diatas prinsip kebenaran sangat-sangat penting, kerana tanpa keberanian, sudah tentu jiwa akan lemah dan takut untuk menghadapi akibatnya. Seringkali seorang yang tegas tidak digemari oleh orang lain, akan dipulau dan akan dibenci kerana hawa hafsu sememangnya tidak menyukai akan kebenaran. Walaubagaimanapun, sekiranya keberanian diiringi dengan pendidikan dan hujjah-hujjah yang jelas dan penuh keikhlasan, insyaAllah anak-anak akan dapat menerima juga walaupun kadang-kadang mengambil masa.

3) Sentiasa berlindung kepada Allah
Sesungguhnya hanya Allah Ya Hafiz yang maha memelihara dan ya Muhaimin yang Maha melindungi sahaja yang mampu melindungi manusia daripada keengkaran dan kemurkaan Allah serta bahaya bencana. Sebut-sebutlah namaNya sambil berbicara :

“ Ya Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin, yang Maha Memelihara lagi Maha Melindungi, pelihara dan lindungilah anak-anakku daripada perkara yang mendatangkan kemarahanMu. Sesungguhnya daku tidak berdaya dan tidak mampu melainkan dengan pertolonganMu.”

4) Sentiasa bermohon kepada Allah Ya Ba’its agar dibakarkan semangat
Kekuatan dan semangat hanya mampu dialirkan oleh Allah Ya Ba’its kerana Dia yang mempunyai kekuatan dan semangat itu. Sebut-sebutlah namaNya selalu sambil berbicara denganNya:

“Ya Allah Ya Ba’its Yang Maha Membakar Semangat, bakarkan semangatku agar daku sentiasa bersemangat dan kuat untuk mengharungi ujian dan rintangan dalam mendidik anak-anakku. Sesungguhnya tanpa semangatMu tentulah jiwa ini merasa sangat berat dan sukar untuk melakukan apa sahaja usaha demi kebaikan anak-anakku.”

Wanita yang dihormati,

Semoga dengan ketegasan dan keberanian serta diiringi dengan kaedah lembut serta bijaksana dan penuh hikmah, kita akan mampu melindungi keluarga kita daripada pelanggaran kepada perintah Allah dan seterusnya mengelakkan diri daripada azab Allah. Maka akan wujudlah keluarga yang terpelihara dan terlindung daripada kemurkaan Allah dan seterusnya mendapat kasihsayang Allah dan kebahagiaan di dunia dan akhirat.

No comments: