~Asmaul Husna~

asmaul husna Pictures, Images and Photos

Wednesday, March 4, 2009

Modul Pembinaan Insan (4)

Rukun Islam Sebagai Gaya Bekerja


Pembentukan Pekerja Bermatlamat Unggul melalui Penghayatan Kalimah Syahadah

Pembentukan matlamat melalui penghayatan Kalimah Syahadah yang akan melahirkan manusia yang mempunyai matlamat yang jelas iaitu berpusatkan kepada pengabdian kepada Allah dan menjadikan Rasulullah s.a.w sebagai contoh tauladan dalam kehidupan.


Pembentukan Peribadi Pekerja Melalui Penghayatan Solat

Pembentukan peribadi melalui rukun islam kedua iaitu solat yang akan melahirkan manusia berdisiplin, taat, bertanggungjawab, jujur dan ikhlas dalam setiap tindakan


Pembentukan Benteng Diri Pekerja Melalui Penghayatan Puasa

Pembentukan benteng diri melalui rukun Islam ketiga iaitu Puasa yang akan melahirkan manusia yang kuat yang mampu bertahan dengan segala cabaran dan dugaan hidup umpama penciptaan Berlian yang dicipta melalui tekanan yang sangat tinggi.


Pembentukan Keseimbangan Pekerja Melalui Penghayatan Zakat

Mekanisma keempat adalah pembentukan kesatuan melalui nilai zakat yang akan melahirkan manusia yang bersatu dan tolong menolong antara satu sama lain demi kebenaran dan keadilan.


Pembentukan Pekerja Progresif Melalui Penghayatan Haji

Pembentukan tindakan melalui nilai rukun haji yang akan melahirkan manusia progresif, inovatif dan mempunyai daya saing dan daya juang yang tinggi

l Qurban – melambangkan Sembelihan Cinta kepada Dunia yang akan melahirkan pekerja yang tidak mementingkan wang ringgit, harta, nafsu, kebendaan tetapi lebih mementingkan perintah Allah.

l Tawaf - melambangkan kesatuan dengan Alam dalam sujud dan tasbih kepada Pencipta yang akan melahirkan pekerja yang sentiasa taat kepada Allah s.w.t.

l Jamrah – Melontar segala belenggu, penyakit hati, tuhan-tuhan lain bagi melahirkan pekerja yang berhati suci dan tolong menolong antara satu sama lain.

Sa’i – Berusaha tanpa henti untuk kesejahteraan manusia

No comments: