~Asmaul Husna~

asmaul husna Pictures, Images and Photos

Sunday, October 10, 2010

Bicara Hati Pencari Kebenaran

ALLAH, ALLAHU RABBI, HUA RAHMAN HUA RAHIM, Sesungguhnya Engkau Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, dalam daku mengharungi jambatan kehidupan ini, sesekali timbul dalam jiwaku ini satu persoalan samada daku ini berjalan diatas jalanMu yang lurus atau melalui jalan lain tanpa ku sedari. Adakah daku ini sedang ditipudaya oleh syaitan durjana? Adakah daku ini terlalai dan terhijab? Ku renung ke dalam jiwaku, lebih dalam, lebih dalam lagi mencari satu jawapan yang jelas dan nyata. Kadang-kadang ku rasakan Engkau berada di hadapanku tanpa sebarang hijab, dan dalam masa yang lain pula, kadang-kadang daku tidak menyedari langsung akan kewujudanMu disisiku, sibuk dengan kesibukan makhluq dan dunia. Apakah semua ini tabiat jalan menujuMu atau daku sedang berjalan diatas jalan yang lain yang tidak akan sampai kepadaMu? Daku sedar Ya Allah, daku ini bukanlah maksum seperti nabi dan rasulMu yang sentiasa dipelihara olehMu setiap saat kehidupan mereka. Daku sedar Ya Allah, daku harus berjuang dan bermujahadah dalam mencari cinta dan kasihMu. Setiap kali daku tersungkur jatuh, gagal dan kalah dengan hawa nafsuku, setiap kali diri ini mencariMu, merintih keampunanMu Ya Affuw, Ya Ghaffar Ya Tawwab, merintih kekuatanMu Ya Aziz, Ya Qowiy, Ya Matin dan merintih petunjukMu Ya Haadi Ya Nuur. Dan setiap kali itulah daku akan mendapati Engkau hadir dekat denganku, sangat dekat dan tersangat dekat sehingga dapat kurasakan aliran kasih dan cinta suciMu Ya Rahman Ya Rahim Ya Waddud. Adakah untuk meraih kasih dan cintaMu daku harus melalui itu semua Allah? Daku tidak sanggup untuk melupakanMu walau sesaat pun, tidak sanggup untuk berpaling dari mengadap wajahMu walau sesaatpun dan tidak sanggup untuk bangun dari sujudku kepadaMu walau sesaatpun. Namun, inilah kehidupan yang Engkau bentangkan kepadaku, kehidupan yang penuh perjuangan, pengorbanan dan pertarungan. Seringkali ku rasakan Engkau sedang memerhati daku sedang bergelut dalam perjalanan ini, dan Engkau melihatku tersungkur, rebah, goyang, goncang dan kadang-kadang hampir pengsan dalam pergelutan ini. Dan ketika itu juga, terus dapat kurasakan Engkau menghulurkan tanganMu dengan penuh belas kasihan dan cinta suci menarikku kembali ke atas landasanMu. Subhanallah, Walhamdulillah Walaa Ilahaillallah, itulah saja ungkapan yang mampu ku ungkapkan tanda syukur dan penghargaan atas pertolonganMu Ya Allah.



Ya Allah YA Haadi, Yang Maha Memberi Hidayah, Petunjuk dan Bimbingan, setiap hari Engkau hidangkan kepadaku hamba2Mu yang sedang bergelut dengan ujianMu, mencari jalan keluar, mencari siapa diri ini, meraba-raba mencari jatidiri, merenung mencari kebijaksanaanMu dalam semua ini, setiap kali itulah Engkau mengalirkan kekuatan luar biasa kepadaku yang ku alirkan kepada hamba2Mu itu. Mungkinkah itu jawapan kepada persoalan yang ku tanyai tadi. Bahawa hidup ini adalah untuk berjuang, bergelut dan berperang dalam memastikan diri ini terus berjalan menujuMu. Setiap kali Engkau melepaskan kami dalam pergelutan itu, setiap kali itulah Engkau membekalkan kami dengan pelajaran dan kekuatan yang semakin bertambah. Dan dengan pelajaran dan kekuatan itulah kami terus berjalan dengan lebih pantas menujuMu Ya Allah. Subhanallah, Walhamdulillah Walaa Ilahaillallah, itulah saja ungkapan yang mampu ku ungkapkan tanda syukur dan penghargaan atas anugerahMu itu Ya Allah.



Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, daku masih mencari-cari agendaMu, mencari kebenaran dalam setiap saat kehidupan ini. Daku bimbang ada saat-saat kehidupan ini tidak bertepatan dengan kehendakMu dan redhaMu Ya Allah. Dengan kekuatan jiwa yang Engkau Ya Aziz, Ya Qowiy, Ya Matin, kini daku langsung tidak terkesan dengan kata-kata jahat manusia, fitnah, umpatan, tohmahan, kejian dan cacian. Namun, daku juga bimbang disitu ada terkandung arahanMu, nasihatMu dan peringatanMu. Oleh itu Ya Zahir, nampakkan kepadaku apa saja suruhanMu, agendaMu dan peringatanMu, pasti daku akan melakukannya, itupun dengan dayaMu jua, bukan dengan dayaku. Dalam perjalanan hidup ini juga, daku mula mengimbas kembali peristiwa2 lama yang sering membangkitkan penyesalan yang tidak terhingga kerana kehidupan yang penuh kepentingan diri, cinta jawatan, gelaran, dunia dan manusia walaupun dihiasi dengan sedikit perjuangan yang penuh beralasan. Daku sudah tidak mahukan semua itu Allah, tidak mahu, tidak mahu dan tidak mahu lagi Allah. Engkau Ya Sami’ Yang Maha Mendengar mendengar pengakuanku yang daku mengatakan daku tidak mahuuuuuuu itu semua Ya Allah. Daku bersyukur setinggi-tinggi syukur kepadaMu Ya Rahman Ya Rahim, Ya Quddus Ya Jalil, Engkau kini menjuahkan semua itu dariku. Yang adapun sedikit yang tinggal ini adalah untuk kegunaan kerja-kerja da’wah yang Engkau agendakan kepadaku kini, yang menjadi agenda hidupku yang sangat penting dan sangat utama.



Ya Allah Ya Wahhab Yang Maha Menolong, kehidupan yang sekian lama bermandikan dunia dan manusia membuatkan daku kini meraba-raba mencari jalan hidup baru. Ingin rasanya keluar dari dunia yang sedang ku jalani ini. Ingin kucari dunia lain yang kurasakan lebih dapat ku tumpukan kepada kerja-kerja da’wah dan perjuangan Rasulullah s.a.w. Ada seorang sahabatku yang sudah tinggi jawatannya sudahpun berhenti kerja dan menumpukan kepada kerja-kerja da’wah kerana kami merasakan kerja-kerja da’wah ini memerlukan ramai orang-orang terpelajar yang diberikan ilmuMu Allah Ya Alim, Ya Hakim dan Ya Rashid. Dan kami merasakan dalam pekerjaan kami sekarang, ruang untuk berda’wah itu sangat terhad dengan jadual kerja yang sangat ketat yang dikongkong oleh ahli-ahli dunia semuanya dan apatah lagi kami merasa sangat cemas kerana tak tahu berapa lagi baki umur yang tinggal untuk kami menyelesaikan tugas sebagai abdi dan khalifah Allah di bumi ini. Namun, kadang-kadang, suara hati ini menyatakan betapa sempitnya daku dalam memahami kebijaksanaan Allah dalam mengatur hidup hamba-hambaNya. Kini, daku hanya menunggu ketentuanMu Ya Qodir Ya Muktadir Yang Maha Berkehendak lagi Maha Menentukan takdir. Daku tidak mahu tergolong dalam golongan musta’jilun (golongan yang terburu-buru), jadi biarlah Engkau yang mengaturnya, daku rela dan redha apa sahaja ketentuanMu. Cuma, daku memohon kepadaMu, dalam daku menjalani dunia pekerjaan ini yang penuh dengan keduniaan dan kelalaian ini, ikatkanlah jiwaku sentiasa kepadaMu agar tali ikatan itu tidak akan memutuskan daku walaupun di mana saja dan apa sahaja yang ku lakukan. Agendakan hidupku dengan agendaMu yang penuh dengan ibadah, ketaatan, perjuangan dan amal-amal yang soleh.



Cukup dulu coretanku buat masa ini, semoga dipertemukan Allah Ya Wajid Yang Maha Menemukan satu hari nanti..



Salam ukhwah fillah kepada semua yang sedang mencariNya..

No comments: