~Asmaul Husna~

asmaul husna Pictures, Images and Photos

Friday, March 5, 2010

Mewujudkan Kebahagiaan keluarga melalui penghayatan Asmaul Husna (14)


BERTEMANKAN ALLAH YA WAHHAB MENJADIKAN HIDUP MUDAH DAN SENANG


Wanita yang disayangi,
Sesungguhnya kehidupan ini dicipta Allah penuh dengan ujian dan ianya datang dan dibentangkan satu persatu sehinggalah kita menemui kematian yang merupakan penghujung kehidupan di dunia dan permulaan kehidupan yang kekal abadi di akhirat. Ujian-ujian ini dibentangkan dan disusun oleh Allah demi untuk mengetahui siapakah diantara hambaNya yang berjihad, bersyukur dan bersabar.


Wanita yang dikasihi,
Sesungguhnya kita ini hamba yang lemah dan tidak berdaya dan sangat bergantung harap kepada Allah yang Maha Kaya dan Maha Berkuasa. Dalam menempuh ujian-ujian kehidupan yang sangat mencabar, kita harus bergantung harap dan memohon pertolongan dari Allah Ya Wahhab Yang Maha Menolong dan Membantu. Sudah tentu sebagai seorang hamba, kita tidak akan mampu melakukan sendiri dengan keupayaan yang sangat terhad yang seringkali membawa kepada kegagalan. Oleh itu memohon pertolongan Allah sangat penting dan sangat perlu dan dengan sifatnya Yang Maha Membantu, sudah tentu pertolongannya akan datang dengan tidak disangka-sangka pada masa yang sesuai yang telah ditentukanNya.


Wanita yang dikasihi,
Marilah kita merendah diri di hadapan Allah dan mengakui akan lemah dan tidak berdayanya kita seperti diajar Allah kepada kita “Laa haulawala quwwata illa billa hil alim lil adzim” yang bermaksud tidak ada daya upaya melainkan dengan kekuatan, ketinggian dan keagungan Allah. Dengan mengakui akan diri ini hanyalah hamba yang tidak berupaya dan sentiasa menadah tangan memohon pertolongan Allah Ya Wahhab, sudah pasti Allah akan mendengar dan memakbulkan kerana Dia Allah Ya Sami’ Yang Maha Mendengar dan Allah Ya Mujib Yang Maha Mengabulkan. Allah juga mengajar kita agar kita bermohon diiringi dengan solat dan sabar.

Wanita yang dihormati,
Beberapa tips penghayatan Asmaul Husna yang boleh digunakan dalam mendapatkan pertolongan Allah.


1) Bacalah nama Allah Ya Wahhab sebanyak-banyaknya ketika ingin memohon pertolongan sambil berbicara dengan Allah:

“Ya Allah Ya Wahhab, sesungguhnya Engkau yang Maha Membantu dan Maha Penolong, daku ini hambaMu yang sangat lemah dan tidak berdaya merintih, merayu dan memohon kepadaMu akan pertolonganMu. Daku yakin dengan kekuasaanMu Allah Ya Jabbar, Kasih SayangMu Allah Ya Rahman Ya Rahim, kemuliaanMu Allah Ya Karim dan KekayaanMu Allah Ya Ghoniy dan seluruh jiwa berada di dalam genggamanMu Ya Malik, sudah tentu Engkau akan membantuku dalam menghadapi masalah hidupku ini.”


2) Renungilah pertolongan Allah yang datang samada melalui hamba2Nya atau melalui ilham ke dalam hati kita dan ikutlah petunjuk Allah dan lakukan arahanNya, nescaya akan datanglah bantuanNya tanpa disangka-sangka. Seringkali juga Allah Ya Wahhab menghantar wakilNya sebagai pembantu kita yang terdiri daripada manusia yang suka membantu dan dialirkan semangat ingin membantu dengan disertakan keupayaan untuk membantu. Tetapi sesungguhnya lihatlah dengan mata hati yang membantu itu adalah Allah Ya Wahhab, manusia hanyalah wakilNya sahaja. Pertolongan Allah juga seringkali tidak seperti yang kita minta dan sangka, kerana Dia lebih mengetahui yang terbaik untuk kita, sedangkan kita tidak mengetahuinya.


3) Setelah mendapat pertolongan Allah, ucaplah kesyukuran kepadaNya dengan cara menambahkan amal ibadah kepadaNya dan melakukan kebaikan kepada orang lain. Redhalah dengan pertolonganNya walaupun tidak seperti mana yang kita inginkan. Fikirkan kebaikan dan hikmah disebalik semua pertolongan Allah Ya Wahhab.



Wanita yang dihormati,
InsyAllah dengan sentiasa bergantung kepada Allah Ya Wahhab sambil menyebut-nyebut namaNya, bantuan Allah pasti akan tiba pada masa dan bentuk yang sesuai yang hanya Dia yang mengetahuinya dan menentukannya. Tugas kita sebagai seorang hamba hanyalah bermohon kepadaNya dengan bersungguh-sungguh dan penuh yakin ianya akan dimakbulkan. Susuli setiap permohonan dengan solat dan sabar demi mematuhi arahanNya dan tanda kita beradab dengan Allah s.w.t.

No comments: