~Asmaul Husna~

asmaul husna Pictures, Images and Photos

Wednesday, August 27, 2008

Untuk apa kita dicipta didunia ini?

Assalamualaikum insan2 yang sedang mencari kedamaian..

Berjumpa kembali di ruangan blog wanita3i. Alhamdulillah saya doakan semuanya sudah sedikit sebanyak mula mendapat damai di hati apabila kita mula mengerta asal usul kita.

Sekarang persoalan ke2 yang harus kita dapat jawapannya iaitu untuk apa kita wujud didunia ini?

~Sekiranya kita seorang isteri, apabila kita sudah menjalankan tanggungjawab dirumah seperti memasak, membasuh, menjaga anak, melayan suami setiap hari, adalah kita mengecapi kebahagiaan?

~Sedarlah insan2 sekalian, berapa ramai di luar sana yang menderita walaupun sudah melaksanakan tugas2 seorang isteri dan ibu. Ketika kita melayan suami dengan sepenuh jiwa raga, tetapi sebaliknya mendapat cemuhan, tidak menghargai, pandangan kita tidak diendahkan, nilai diri seorang isteri ibarat dipijak2 sehingga ada sesetengah isteri merasakan dirinya seperti hamba kepada suami, tiada hak untuk berbicara, mengeluarkan pandangan. Apabila kita dilayan sebegini, adakah kita bahagia? Ketika anak2 tidak mendengar kata, meninggikan suara, melakukan maksiat di depan mata, adakah kita bahagia?

~Sekiranya kita seorang pekerja, apabila kita melangkah tangga2 kerja kita, dapatkah kebahagiaan itu? ketika kita menjadi orang bawahan, bos selalu memeningkan kepala, ketika kita menjadi bos, orang bawahan sering memeningkan kepala bukan.. Jadi sahabat2 dimanakah kebahagiaan itu sebenar? Adakah kita diwujudkan di dunia ini hanya untuk menerima kesakitan, penderitaan2 yang tidak pernah habis ini?

Tentulah tidak, Allah itu Maha Penyayang, Maha Adil dan Maha Bijaksana.. Dia tidak menjadikan manusia hanya untuk menjadi isteri, ibu, pekerja semata2 dan hidup di dalam penderitaan selama2nya. Ada tugas yang sangat penting yang perlu ditunaikan iaitu seperti diterangkan Allah didalam Surah Ad-zariyat: 56 yang bermaksud " Tidak Aku jadikan Jin dan Manusia kecuali untuk beribadah dan mengabdikan diri kepadaKu".

Renunglah insan2 sekalian.. Nah! ketika kau mendapat jawapan ini, adakah jiwamu merasa tenang. Oh rupanya inilah dia tugas mu yang sebenar. Jiwamu pasti tenang ketika kau sedar tujuan sebenar kehidupan ini.

Kita sambung lagi selepas ini insya Allah...

No comments: